fredag 17 juli 2009

Tänk Diagonalt


Sa SkåneTiffany till mig idag. "Men det går ju inte" sa jag, "jag kan ju knappt fyrans gångertabell". Då hade vi ett samtal om BH storlekar. TiffanySkåne har en magisk lista som gör att man förstår. Klart som korvspad är det med den listan i handen. Utan listan i handen skall man tänka diagonalt visst.

"Är vi I LödderTorp nu"? Har jag sagt flera gånger idag. "Nej", har SkåneTiffany mycket lugnt svarat mig då hon för 100 e gången svarat nej. "I Lödderberga då"? säger jag. Har en förkärlek för att döpa om alla charmiga ställen här nere till namn jag mera förstår.

Här går det undan nämligen då de talar, och jag har hela gårdagen samt större delar av idag sagt "Va?" och sett förvirrad ut. Det tar ett tag att komma in i tugget. Till och från svarar jag "Jahaja, förstår" men då svarar jag fel. Det ser jag på dem. Skånska är svårt.

Hursom, helst så ska jag ha ett hus här nere. Förr eller senare. Bo här ska jag. Ibland. Å kanske på heltid någongång. Kan t o m tänka mig att köpa mig en hästgård.

Vackert så det gör ont är det här där jag är.

Idag har vi varit i krokarna av Skanör-Falsterbo. Passerat förbi Vellinge och Löddinge och Roukie och ena massa charmiga småbyar på vår väg till en del av havet.

Tänk. En sån strand. Mitt i Skåne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar